המדריך לזמר המתחיל

?  כבר ממזמן ברור לך שאתה רוצה לשיר 
  ?בוער בך חיידק המוזיקה

 

!ברוך הבא לעולם המוזיקה
 !ככל הנראה - מהחיידק הזה לא נפטרים


 למעלה מעשרים שנים שאני מלווה אמנים בתחום המוזיקה כאשר אני הובלתי מספר הצלחות לא מעטות וחתום על מספר להיטי מדינה

את דרכי התחלתי כנגן בס,מעבד ומפיק מוזיקלי ועם הזמן מצאתי את עצמי מייצג זמרים,זמרות,ראפרים ולהקות ומשמש כסוכן ומנהל בכל הקשור לפיתוח הקריירה והפעילות האמנותית שלהם,בשנים האחרונות עיקר עיסוקי הוא בתחום יחסי הציבור לאמנים,סינגלים ואלבומים וכיום בבעלותי משרד ייצוג אמנים,יח"צ והפקות המשלב ומציע את כל הכלים והליווי המקצועי הדרוש לאמן



במהלך השנים ומידי יום אני מקבל פניות מזמרים ומוסיקאים רבים המעוניינים לשאול ולהתייעץ עימי בנושאים שונים הקשורים בפיתוח הקריירה שלהם.

 

במאמר זה אתייחס למספר נקודות עיקריות וחשובות שיכולות לעזור לך לעשות  קצת סדר ואף לחסוך זמן וכסף יקר בדרכי הפעולה וניהול הקריירה שלך

, ניתן גם לקבוע בתשלום סמלי פגישת ייעוץ אישי איתי , פגישת יעוץ מקיפה וממוקדת ספיציפית לקריירה שלך ,הפגישה מתאימה גם להורים שמעוניינים לקבל מושג על התחום תעשיית המוסיקה ודרכי הפעולה הנכונים על מנת לבנות קריירה נכונה ובריאה תוך ניהול תקציב הגיוני ותכנית עבודה המותאמת לכם אישית. 

הפגישה מתאימה גם לנגנים,מעבדים,כותבים,מלחינים מפיקים מוסיקליים

המעוניינים להשתלב ולפרוץ בתחום
​

המאמר נכתב בלשון זכר אבל מתייחס גם לנקבה

 

חשוב לי לציין כי בסופו של דבר הרי כל מקרה לגופו ואין סוף לכמות האינפורמציה שניתן לכתוב על התחום,אני עצמי עדיין לומד ומסיק מסקנות בכל יום מחדש אבל אני בהחלט מאמין שהמאמר שימושי ומתייחס לתחנות  החשובות בהן פוגש כל אמן

אז החלטת לקחת את העניינים צעד אחד קדימה ולעבור משלב של זמר חובב לזמר המעוניין לפתח קריירה בתחום המוזיקה ,כיום אנו חיים בתקופה בה מרבית האמנים (לפחות בתחילת הדרך) עובדים בשיטת "הפקה עצמאית" כלומר מממנים מכיסם את ההוצאות הנלוות ויש לא מעט כאלו.



ולכן אני מאמין שהדבר החשוב ביותר הוא "ניהול תקציב" נבון ונכון



כלומר לפני שיוצאים לדרך ורצים לאולפן להקליט,להצטלם,לקחת יחצן ועוד ,יש להבין ולחשב מראש את גובה התקציב העומד לרשותך עבור השלב כולו, למשל, זמרים רבים הולכים להקליט סינגל ומוציאים את התקציב כולו על שלב ההקלטה בלבד ואז נתקעים עם מחסור בתקציב למימון של שלב הפוסט שכולל בין השאר צילום,עיצוב עטיפה,יצור והפצה,הפקת קליפ,יחסי ציבור ועוד. מבלי להיכנס לפרטי פרטים ניתן לקבוע כי בניהול תקציב נכון יש לשמור לפחות כמחצית מהתקציב לשלב הפוסט ובעידן החדש בו אנו נמצאים יש גם צורך הכרחי לתקציב עבור קמפיין קידום צפיות וחשיפה ברשתות החברתיות ובין השאר יוטיוב,אינסטגרם,ספוטיפיי,פייסבוק,טיק טוק ועוד.



שלב "בחירת השירים" או הסינגל אותו תבחר להקליט הינו בעל חשיבות מכרעת בכל הקשור להצלחת הקריירה שלך,בין אם הינך זמר יוצר שכותב ומלחין בעצמו ובין אם הינך זמר בלבד יש צורך לאתר ולבחור את השיר הנכון והמתאים עבורך, יש לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים כמו : האם הסגנון של השיר מתאים עבורך ? האם המסר של המילים מתאים עבורך ? האם הסולמות בשיר מבחינת הלחן מתאימים ליכולת הקולית שלך ? האם הלחן קליט ויכול לשמש כסינגל ? האם אורך השיר מתאים לסינגל ? ויש עוד המון גורמים שכדאי לבחון ולכן אני ממליץ להיעזר בשירותיו של יועץ אמנותי מנוסה שילווה אותך בעיקר בשלב האולפן ויסייע לך גם לבחור את המעבד והמפיק המוזיקלי הנכון ויחד תוכלו כולכם להגיע אל הבחירה הסופית של השיר



היועץ האמנותי אינו חייב להיות מוסיקאי,גם סוכן\מנהל ותיק או איש יחסי ציבור יכולים להתאים ומבחינתי אפילו עדיפים מאחר ובכל מקרה תזדקק למעבד ומפיק מוסיקלי בשלב ההקלטה


במרבית המקרים המעבד והמפיק המוסיקלי יהיו אותו הבנאדם ולעיתים אותו הבנאדם אף ישמש כטכנאי ההקלטה אולם חשוב להבין כי כל אחד מהתפקידים הינו בעל משמעות ותחום אחריות שונה בדרך אל ההקלטה וההפקה המקצועית



מעבד – כותב את התפקיד של הנגנים ואת סוגי הנגנים בשיר



טכנאי – תפקידו להקליט ולעצב את הסאונד של כלי הנגינה והשירה שיוקלטו ועליו

לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם המפיק המוזיקלי



מפיק מוזיקלי – הקפטן של כל הפרויקט ,תפקידו לנתב ולהעביר את האמן והשיר בכל שלבי ההפקה (הקלטה,הפקת השירה,המיקס והעריכה), מפיק מוזיקלי נכון ידע לקחת ,להוביל ולכוון את הצוות כולו ובעיקר את הזמר אל אותו "מקום" ואל אותו עולם צלילים ייחודי שהתנגן בראשו והיה מקובל על הזמר עוד בטרם החלו ההקלטות.    



כיצד לבחור מפיק מוסיקלי נכון ?
הדרך הפשוטה היא לבדוק מי הפיק את השירים והאמנים שאתה אוהב ?
יתכן ולא תמיד יהיה ברשותך התקציב עבור אותו מפיק מוסיקלי נחשק, או שאותו מפיק לא יהיה פנוי בתקופה הקרובה ולכן תצטרך לאתר מפיק אחר.

חשוב לי לציין כי לא תמיד המפיק היקר או המוכר ביותר יספק את העבודה הטובה ביותר! מה שטוב לזמר אחד לא תמיד מתאים לאחר, אני ממליץ להיפגש עם מפיק פוטנציאלי,לשמוע מספר הפקות שלו,לקבל פידבק מאמנים אחרים איתם הוא עבד 


אבל הכי חשוב היא לשמוע ממנו לאן הוא חושב שיש לכוון אותך ואת השירים ? ובעיקר להרגיש שהוא מתחבר אליך כזמר או יוצר ושמתקיימת איתו כימיה ואנרגיה חיובית.



אם עדיין אין לך סוכן או מנהל שיעשה זאת עבורך ,
אציין כי חשוב מאוד לחתום על הסכם מסודר עם המפיק המוזיקלי,
מאחר ובעצם אנו עוסקים באמנות כדאי מאוד להשאיר "מחוץ לאולפן" את כל ענייני הזכויות, הכספים,לוחות הזמנים ועוד ... כדאי גם לדון ולברר מראש כיצד תנהגו אם מסיבה כלשהי ברצונך להפסיק את העבודה המשותפת ולהמשיך אותה עם מפיק אחר.



כיצד לבחור סוכן או מנהל ?

ישנם אמנים וזמרים אשר מייצגים את עצמם,יש כאלו שאחד ההורים,קרוב משפחה או חבר עושים זאת עבורם ויש גם כאלו שכבר עובדים עם סוכנים או מנהלים (מתחילים או מנוסים).

אני חושב שכיום זמרים ואמנים רבים שוגים בכך שבטרם צברו מעט ניסיון (אולפן,במה,תקשורת) הם מייד מנסים להשיג לעצמם סוכן ותיק,מנוסה וממולח.

ברוב המקרים הסיכוי להגיע להסכם ייצוג עם סוכן שכזה הינם קלושים וגם אם אכן יהיה מי שירצה לחתום איתכם ולייצג אתכם יהיה לרוב כרוך הדבר בחתימה על "חוזה דרקוני" וניהול משא ומתן ממקום של חולשה



המקרה היחיד בו אני ממליץ לשקול חתימה עם סוכן או מנהל
כבר בשלב מוקדם של הקריירה היא במקרה והפנייה לייצוג נעשתה מצידו

 

הדבר החשוב ביותר בבחירת הסוכן או המנהל היא להרגיש ולראות לו בעיניים
שהוא אכן מאמין בך , סוכן שאינו ממש מאמין בך לא יוכל להביא אותך להישגים
וזה ממש לא משנה עם איזה אמנים נוספים הוא עובד כיום, או עבד בעבר.

אני בהחלט מאמין שחבר קרוב שמאמין בך ,אחד ההורים או אפילו אתה בעצמך
תעשו עבודה טובה יותר בייצוג וניהול תחילת הקריירה שלך מאשר סוכן מוכר וותיק שאינו ממש מאמין בך ובשירים שלך



אני ממליץ לעבוד קשה ואולי אף להשקיע יותר כסף בהתחלה ולהביא את הקריירה שלך למצב בו תקבל או תיזום פניות ממספר סוכנים,מנהלים,משקיעים,חברות תקליטים ותוכל לנהל מולם משא ומתן מתוך עמדה של כוח ולחתום מול ההצעה הטובה ביותר,וכל זאת מאשר להתפתות ולחתום כבר בתחילת הקריירה מתוך מצב של חוסר אונים



ולמי שאומר לעצמו "אבל אין לי כסף,אין לי ברירה" (ובהנחה ואינו קטין) אני מאוד ממליץ לעשות מאמץ,לעבוד ולגייס את הכסף, בסופו של דבר מדובר בקידום הקריירה שלך ובחלק מההגשמה העצמית שלך. הסכומים אמנם לא תמיד נמוכים אבל בהחלט ניתנים להשגה ולכן חבל להתפשר ולמצוא את עצמך חתום בהסכם בעייתי שיש לו השלכות כבדות משקל על יכולת היצירה והפרנסה שלך.

 

 

אין לחתום על הסכם ארוך טווח ללא עו"ד המתמחה בעסקי המוזיקה.


גיוס משקיע

לצערי, קיימת סטיגמה שטוענת שקשה מאוד להרוויח כסף ממוסיקה בישראל.
הסטיגמה הזאת מקשה על גיוס משקיעים חדשים עבור זמרים ואמנים מוכשרים

אני אישית ומניסיוני לא מאמין בסטיגמה,
אני חושב שבכדי להתפרנס בכל תחום בחיים חשוב מאוד להצטיין,להוביל ולחדש,

 

בעבר ולעיתים גם כיום לקחתי חלק וניהלתי לא מעט הפקות וזמרים שהרוויחו מאות אלפי שקלים בשנה ולעיתים אף לחודש.

המשקיעים הפוטנציאליים



משקיע מקורב – בדרך כלל מישהו מהמשפחה או מחוג החברים הקרוב לאמן,
מניסיוני,המשקיע המקורב יבחר בדרך כלל להשקיע מתוך רצון לעזור לאמן ומתוך אהבה למוזיקה ופחות ממקום של להרוויח,ברוב המקרים אינו מעורב בניהול ההפקה עצמה והוא יהיה מאוד מרוצה אם יחזיר את ההשקעה או חלק ממנה,לעיתים גם לא ידרוש את כספו בחזרה אבל אז הוא בעצם נחשב כנותן חסות ופחות נכון להיקרא משקיע



משקיע פרטי – משקיע אשר אינו מגיע מתחום המוזיקה ,גם הוא לעיתים מקורב לאמן אבל בוחר להשקיע על מנת להרוויח, בדרך כלל יבקש להיות מעודכן במצב ובמאזן ההפקה, למשקיע מסוג זה יש לעיתים את היכולת לרתום קולגות שלו מתחומים שונים לטובת מינוף הקריירה של האמן



משקיע מהתחום – משקיע אשר מגיע מתחום המוסיקה ועסקי הבידור, בדרך כלל יבחר לשמש גם כסוכן והמנהל של האמן, יהיה מעורב בכל צעד בהפקה ובניתוב הקריירה. בעצם מדובר במשקיע שמשמש כחברת תקליטים, למשקיע מסוג זה בדרך כלל כבר קיימת היכרות עם ענף המוסיקה ולכן יש לכך יתרונות או חסרונות, הרבה תלוי אם שמו הולך לפניו או להיפך



משקיע שהוא לייבל - אופציה נוספת שהיא מאוד פופולארית בה יש אולפן הקלטות ומפיק מוזיקלי שמאמינים באמן ובוחרים להשקיע את עבודתם בתמורה לכך שבדרך הכלל האמן או מי מטעמו מתחייבים מראש להשקיע את שלב הפוסט (צילום,עיצוב,יחסי ציבור,ייצור והפצה ועוד) ולעיתים גם את עלות הנגנים

 

 

חשוב לי להוסיף ולהמליץ כי אם יש לך אפשרות להלוות את הכסף מהבנק,חבר קרוב או משפחה וחס וחלילה לא מהשוק האפור!!! (לצערי גם רעיונות כאלו כבר שמעתי) זה מאוד מומלץ ומבחינתי עדיף על כל סוג של משקיע (אולי חוץ מהמקורב) ומהסיבה שברגע שתחזיר את ההלוואה אז כל הזכויות והרווחים מהשירים וההופעות יישארו שלך ב 100 אחוזים.

במקרה ותקבל את הכסף ממשקיע או חברת תקליטים,
גם אם תצליח ותחזיר את ההשקעה עדיין חלקך ברווחים ובזכויות יהיו קטנים

אז הגעת לשלב שסיימת להקליט ועכשיו אתה מוכן להוציא סינגל



בשלב זה אני ממליץ לחבור אל משרד יחסי ציבור אשר ילווה אותך בכל תהליך הפוסט של יציאת הסינגל או האלבום והפצתו אל התקשורת ובין השאר בבחירת אנשי מקצוע נוספים כמו : צלם,מעצב,במאי קליפ (אם יש תקציב),ייצור עותקי סינגל,הפצה דיגיטלית ויחסי הציבור עצמם



יחסי ציבור – בצורה מאוד כללית ניתן לומר כי תפקידו של היחצן הוא בעצם לנהל בעבורך את העבודה על הסינגל מול המדיה התקשורתית (רדיו,אינטרנט,טלוויזיה,עיתונות) וזאת בנוסף על הליווי והייעוץ בכל הקשור לאופן הצגתך כאמן ולאופן הצגת הסינגל שלך מול התקשורת.
כאמור,אופן הצגתך כאמן וזמר והצגת השיר כסינגל מול התקשורת ,הינו בעל חשיבות רבה בבניית הקריירה,המיתוג והתדמית שלך. אני ממליץ על ראייה לטווח ארוך ולא להתפתות לגימיקים שונים וזולים,בקיצור ממליץ להיעזר ביחצן מיומן ומנוסה.



אמנים רבים  ואפילו סוכנים ומנהלים נוטים לשגות ולחשוב שבכל הקשור להצלחתו של שיר ברדיו מדובר רק בקשרים וקומבינות וכי ישנם משרדי יח"צ ויחצנים אשר יש להם כוחות פלאים ומסוגלים לקיים ניסים. חשוב לי להבהיר כי היחצן תלוי בזמר,בשיר עצמו,בסיפור וקורת החיים של הזמר והשיר,בטיימינג נכון,וכן כן גם במזל.



אם היה קיים יחצן בעל כוחות שכאלו ,שהיה יודע שכל שיר שהוא יבחר להפיץ יהפוך ללהיט אז הוא לא היה יחצן אלא חברת תקליטים או משקיע, כלומר לא היה מסתפק בשכר הטרחה החודשי אלא מחתים את הזמר והשיר ונהנה מכל העוגה ... במילים אחרות אין יחצן כזה!



היחצן תלוי בדעתם של כל כך הרבה עורכים ושדרנים ולכל אחד טעם מוזיקלי שונה.עם זאת, כן חשוב לבחור במשרד ויחצן שפעילים ועובדים מול התקשורת על בסיס יום יומי ובכך נמצאים בקשר ומקיימים יחסי עבודה שוטפים על מנת לתת לסינגל את מירב הסיכויים



אבל הכי חשוב (כמו תמיד)

לבחור ביחצן שמאמין בך ובשיר שלך ולא רוצה רק את הכסף שלך



לגבי הפצה דיגיטלית עם חברות כמו לינקטון,פליילינק,פטיפון,סינגל נט

 

אציין כי הם מהווים כלי עבודה עבור היחצן ואינם יכולים לבוא במקומו או

במקום הפולו-אפ הטלפוני ובניית תוכנית עבודה סודרת


הופעות

מבחינתי קיימת חובה על האמן להופיע,
אמן אשר אינו מופיע ונמצא בקשר עם הקהל נחשב כאמן אשר אינו קיים!
(אגב,אריק איינשטיין אינו דוגמא טובה כי גם הוא הופיע בתחילת דרכו)



גם הרדיו והתקשורת יתנו עדיפות לאמן שמופיע בקביעות ובעיקר לכזה עם גרעין קהל שהולך אחריו וגדל עם הזמן, אותו קהל גם יקדם את הצפיות לכם ביו-טיוב ויעזור לכם לדרג את השירים במצעדים



וכשאתם כבר על הבמה,חשוב מאוד,כל אחד בדרכו

 לתת לקהל את הנשמה כולה ולא רק לבצע את השירים



יוטיוב,ספוטיפיי,אינסטגרם,פייסבוק,טיק טוק ורשתות חברתיות



חובה כיום על כל אמן וזמר להיות פעיל ואקטיבי ברשת,
על אף החשיבות העצומה אני בוחר שלא להרחיב יותר מידי בנושא וזאת מאחר וקיימים בגוגל וביוטיוב מאמרים מצוינים בכל הקשור לקידום תכנים ברשתות ובנוסף כל מה שקשור לקידום ממומן ,קידום צפיות ,העלאת עוקבים וכו הינו מקצוע בפני עצמו ,בפגישה אישית איתי אני מרחיב בנושא כי בעידן הנוכחי זה ממש חובה.

 

אציין רק כי איני חושב שכל סרטון או  או הקלטה בינונית ומטה שווים שיתוף!



אני מאמין שהפצת חומרים ברמה בינונית מינוס רק מזיקה למיתוג שלכם וגורמת לצופה ולמאזין לקבל רושם שלילי שיהיה קשה מאוד להיפטר ממנו בעתיד, צריך לזכור כי הגולש לא תמיד מבין כי מדובר בחומרים שלא עברו ליטוש מקצועי וכי האוזן והעין של הגולש משווים אתכם לאמנים והזמרים המוכרים 



עבודת שטח

אני ממליץ לכל אמן וזמר מתחיל להיות תמיד במצב של "עובד שטח"
כלומר, לא להתבייש לדבר עם אנשים ולספר שאתה זמר,ואתה מזמין אותם לחפש אותך ביו-טיוב ולהגיע להופעה הקרובה ובעיקר לשמוע את דעתם ולקבל פידבק.
בקיצור, אין מה להתבייש וחשוב מאוד להגדיל כל הזמן את רשימות התפוצה
ומעגל האנשים שיודעים על קיומך כאמן וזמר ומכירים את השירים שלך.



כמובן שיש גם עבודת שטח רגילה כמו חלוקת הזמנות,

תליית פוסטרים להופעות ועוד אבל אני מאמין שהשטח האמיתי כיום עבר לרשת



המרובע הקדוש

יש עוד המון מה לכתוב על הדרך הנכונה והמומלצת לבניית קריירה בתחום המוסיקה ,
אבל בשלב זה אסתפק בלסכם את הנושא בכך שאני משוכנע שמי שיקפיד על המרובע הקדוש : הקלטות טובות, ניהול ושיווק נכון, הופעות ,סבלנות והתמדה ...
בהחלט נמצא בדרך הנכונה.



טוב,אולי עוד טיפ קטן ...

אני ממליץ לך להקיף את עצמך בצוות וחברים תומכים אשר רוצים בהצלחתך
ולא בכאלו אשר מכנים את השאיפות שלך כחלום או אומרים לך שאתהחי בסרט



חשוב לזכור

כל האמנים הגדולים נתקלו בחבלי לידה קשים ואין סוף סירובים



תמיד תשאל את עצמך אם אתה עושה את המקסימום

 ?



ובכל זאת,

יש גם כאלו שלמרות האהבה הגדולה למוזיקה והרצון לשיר אינם מתאימים,
אם יותר מידי אנשי מקצוע רמזו או אמרו לך שאינך מתאים אז אולי כדאי להקשיב להם.

כמי שחרט על דגלו לסייע לאמנים עצמאיים אני מזמין אתכם לפנות אלי בכל  שאלה או לתאם מולי פגישת ייעוץ אישי מקיפה בתשלום סמלי

 050-3399130 אלון יהודה –  אלונזו
alonzopr@gmail.com

 

אינסטגרם

https://www.instagram.com/alonzopr/


פייסבוק
http://www.facebook.com/alon.yehuda1

צרו קשר לייעוץ והכוונה

050- 3399130

:צור קשר ונחזור אליך בהקדם

​© Copyright 2023 Moving Co. No animals were harmed in the making.

  • w-facebook
  • w-tbird
  • google+
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now